Skip to main content

Jak cyfryzacja zarządzania siecią może wpływać na konsolidację firm telekomunikacyjnych? – wywiad z CTO Globemy, Radkiem Boreckim

By 6 listopada, 20247 listopada, 2024Smallworld, Sztuczna Inteligencja, Telekomunikacja
Konsolidacja na rynku telko

Na polskim rynku telekomunikacyjnym, na którym działa bardzo dużo małych i średnich operatorów, obserwujemy naturalny proces stopniowego przejmowania mniejszych, lokalnych operatorów przez większe podmioty. Czy dynamiczny rozwój technologii, w tym rosnące wykorzystanie sztucznej inteligencji, mają wpływ na tę konsolidację rynku, a jeśli tak, to jaki? Zapraszamy do przeczytania rozmowy z Radkiem Boreckim, CTO w Globemie.

Strategia wyczekiwania i zwiększania wartości a potem pospolite ruszenie?

Radek Borecki: Warto zacząć od tego, że konsolidacja operatorów telekomunikacyjnych, to proces kierowany głównie decyzjami biznesowymi, o których nie miejsce tutaj mówić, ale które niosą za sobą szereg konsekwencji techniczno-organizacyjnych. W trakcie konsolidacji łączą się spółki różne pod względem sposobu funkcjonowania i zarządzania oraz dojrzałości systemów na jakich pracują. Wszystkie te aspekty będą wpływać na to, jak przebiega integracja firm.

Z technicznego punktu widzenia zwykle następuje również połączenie sieci operatorów, co pociąga za sobą konieczność zespolenia baz danych i systemów zarządzających danymi o sieci. Operatorzy przechowują informacje o swojej sieci w różnej formie – od dokumentów papierowych, przez mniej lub bardziej zaawansowane cyfrowe repozytoria, po profesjonalne systemy paszportyzacji. Zmiany technologiczne, tj. coraz powszechniejsza cyfryzacja repozytoriów i procesów zarządzania siecią oraz rozwiązania, które tę cyfryzacją ułatwiają, mogą wpłynąć na znaczne ułatwienie procesu technicznej konsolidacji operatorów telekomunikacyjnych po dokonanej akwizycji.

Globema dostarcza profesjonalne systemy inwentaryzacji sieci dla firm telekomunikacyjnych w Polsce i za granicą od ponad 25 lat. W naszej długiej historii obserwowaliśmy z bliska i pomagaliśmy przy niemal wszystkich większych fuzjach systemów inwentaryzacji sieci w Polsce.

Powszedniejąca cyfryzacja danych o sieci sprawia, że mniejsi operatorzy coraz częściej decydują się na wdrożenie profesjonalnych systemów paszportyzacji i dbają o utrzymanie danych w tych systemach. W efekcie zyskują nie tylko znaczącą poprawę wydajności codziennych procesów operacyjnych, ale również zwiększają wartość swojego przedsiębiorstwa. Dzieje się tak dlatego, że skutecznie zinwentaryzowana sieć jest potwierdzeniem i gwarancją tego, co jest przedmiotem transakcji i zmniejsza ryzyko biznesowe nabywcy: podmiot przejmujący nie kupuje przysłowiowego „kota w worku”, a zatem sprzedający może wynegocjować lepszą cenę. Do tego, dobra dokumentacja sieci znacząco obniża koszty samej transakcji.

Jakie problemy z jakością danych napotykają operatorzy w procesie konsolidacji i jak można je rozwiązać przy pomocy technologii, czyli patrząc szerzej – jak zmiany technologiczne mogą wpływać na konsolidację firm telekomunikacyjnych?

Radek Borecki: Trudno uwierzyć, ale operatorzy nierzadko wciąż przechowują swoje dane o sieci w formie papierowej, zatem przede wszystkim są one mało dostępne dla wszystkich zainteresowanych. Żeby z nich skorzystać, trzeba być na miejscu i znaleźć je w szafie. A często najpierw znaleźć samą szafę. Żeby scalić dane z funkcjonującym u przejmującego operatora systemem paszportyzacji, trzeba je doprowadzić do postaci cyfrowej.

Jeśli ta cyfryzacja ma charakter stricte manualny to, pomijając czasochłonność, zwykle skutkuje literówkami, źle odczytanymi i przepisanymi wartościami, niespójnym nazewnictwem obiektów itp. Można takie dane migrować do systemu Network Inventory, ale ich jakość w tym procesie sama się nie poprawi…

W przypadku dostępności źródeł cyfrowych, zmagamy się z przytłaczającą różnorodnością cyfrowych formatów danych, a w obrębie jednego formatu, np. popularnych plików DWG\DXF, z nieskończoną niemal dowolnością nazywania warstw, obiektów i sposobów oznaczania elementów sieci. Takie dane najpierw standaryzujemy i migrujemy do systemu paszportyzacji, ale jest to benedyktyńska praca.

Jednym z najczęstszych problemów z danymi o sieci jest kwestia ich aktualności. Nawet jeśli operator już korzysta z systemu paszportyzacji, to mamy do czynienia często z dwoma sytuacjami. Pierwsza to taka, gdzie proces pozyskania danych o zmianach na sieci nie jest prawidłowo „domknięty” i nie wszystkie dane wracają do systemu inwentaryzacji, druga – gdy informacje o zmianach w sieci są na bieżąco wprowadzane do systemu, ale praca jest wykonywana manualnie, zajmuje dużo czasu, a dane, z których korzysta się w procesach operacyjnych, są de facto wciąż „nieco nieaktualne”. Stąd już prosta droga do dalszej degradacji zasobów w systemie – jeśli danym nie można w pełni ufać, to i mniej chętnie wkłada się wysiłek w ich aktualizację.

Jakieś konkretne przykłady? Metody? Narzędzia?

Radek Borecki: Dostępne na rynku i w portfelu Globemy rozwiązania i usługi są odpowiedzią na powyższe problemy. Staramy się kompleksowo wspierać operatorów w dbaniu o jakość danych o sieci, które w kontekście konsolidacji, mają trafić do jednego systemu inwentaryzacji. Pomagają w pozyskiwaniu danych z różnego rodzaju źródeł (od papierowych dokumentów, po wszelkiego rodzaju źródła cyfrowe oraz informacje zbierane w terenie), w usuwaniu błędów, konwersji oraz migracji danych. Wiele z tych narzędzi automatyzuje, a więc przyspiesza te procesy i poprawia skuteczność, często dzięki wykorzystaniu metod sztucznej inteligencji.

Prowadząc projekty dla klientów, wypracowaliśmy w Globemie szeroki wachlarz walidatorów, konwerterów i skryptów poprawiających automatycznie jakość danych. Pomagają one w skutecznym procesie integracji danych o sieci telekomunikacyjnej. Nasi specjaliści zjedli zęby na ponad stu różnych projektach czyszczenia, konwersji, migracji danych pomiędzy niezliczonymi formatami i bazami danych. Zatem do zadań przystępujemy sprawnie i wyposażeni w przetestowane narzędzia.

Od kilku lat oferujemy również rozwiązania wykorzystujące metody sztucznej inteligencji, w tym uczenia maszynowego, do pozyskania informacji o sieci z różnego rodzaju „niestrukturalnych” źródeł, interpretujące i wydobywające kluczowe dane ze skanów papierowych dokumentów, odczytujące informacje zawarte na schematach sieci, rozpoznające informacje o elementach infrastruktury umieszczonych w szafach telekomunikacyjnych albo w terenie.

Tak jak zauważyliśmy powyżej, kluczowe jest nie tylko umiejętne zebranie danych, ale również skuteczne zamknięcie tego w procesie aktualizacji tychże. Globema oferuje rozwiązania, które udostępniają technikom w terenie aktualne dane o sieci, ale również wymagają przekazania wszelkich dokonanych zmian z powrotem do systemu paszportyzacji. Automatycznie i na czas.

Wszystkie te rozwiązania pomagają w szybkiej cyfryzacji informacji o sieci i utrzymaniu jej wysokiej jakości, a w efekcie umożliwiają sprawne funkcjonowanie systemu paszportyzacji i wykorzystanie go w wielu procesach biznesowych. W przypadku konsolidacji, pomagają przeprowadzić ten proces szybciej i sprawniej.

Powyższy wywiad ukazał się w październikowym dodatku portalu TELKO.in pod tytułem „Konsolidacja i technologia. Rynek telko za 5 lat”. Zapraszamy do zapoznania się z pozostałymi wywiadami dostępnymi w wydaniu.

Porozmawiajmy o wyzwaniach Twojego biznesu

Czy zainteresował Cię ten artykuł? Chcesz dowiedzieć się więcej o rozwiązaniach dla branży telekomunikacyjnej? Skontaktuj się z nami – z przyjemnością odpowiemy na wszystkie Twoje pytania.

To też może Cię zainteresować