Nawyki zakupowe konsumentów zmieniają się wraz z rozwojem technologii. Co druga osoba robiąca zakupy w sieci przynajmniej raz realizowała transakcję na smartfonie, a tylko od 2015 ilość porzuconych koszyków wzrosła od 71,39% do 77,24% w 2017 roku. Co na to wpływa? Jak skierować uwagę odbiorcy na twój sklep? Przede wszystkim warto przyjrzeć się, jak twoja firma prezentuje się w Internecie i czy zapewniasz łatwy i przejrzysty dostęp do swoich produktów i usług, m.in. z użyciem map.
Mapa na stronie – jak powinna wyglądać?
Przede wszystkim – gdzie umieścić mapę z lokalizacją placówek? Nie musisz chować jej na stronie „Kontakt”. Warto stworzyć oddzielną zakładkę, na której użytkownik znajdzie mapę i wszystkie Twoje oddziały. Za pomocą narzędzi Google można wprowadzić szereg opcji, które ułatwią odnalezienie potrzebnych informacji. Warto udostępnić opcję wpisywania adresu lub geolokalizacji, dzięki czemu użytkownik w prosty sposób znajdzie najbliższą placówkę.
Ważną kwestią jest czytelność danych – powinny być one przedstawione w przejrzysty, jasny sposób, bez niepotrzebnych elementów czy nadmiaru informacji. Zastanów się, które dane są najważniejsze dla Twojego odbiorcy i co powinno wyświetlać się od razu. Część informacji może wyświetlać się po najechaniu na dany element, a więcej szczegółów dostępnych będzie po kliknięciu. Dobrym pomysłem jest też ukrycie na mapie informacji o konkurencji lub innych niepotrzebnych treści.
Bardzo przydatna jest także możliwość filtrowania wyników wyszukiwania – w których placówkach znajduje się dany produkt. Filtry powinny być cały czas widoczne, aby użytkownik mógł w każdej chwili dostosować parametry do swoich potrzeb.
Warto też powiedzieć parę słów na temat samego wyglądu mapy – zadbaj o to, aby jej wygląd był spójny z wizerunkiem Twojej marki. Mapę możesz odpowiednio wystylizować, korzystając z tego narzędzia. Do oznaczeń punktów wykorzystaj np. sygnet swojego logo lub inną grafikę kojarzącą się bezpośrednio z Twoimi produktami lub usługami. Jeżeli lokalizacji na mapie jest wiele, zastosuj klastrowanie obiektów – znacznie skróci to czas ładowania mapy, a także uporządkuje jej wygląd.
Google Maps – przydatne narzędzia
Google Maps oferuje szereg narzędzi, które usprawniają proces zakupów online i offline oraz ułatwiają użytkownikowi działanie na stronie lub w aplikacji. Dzięki zastosowaniu Distant Matrix API można przewidzieć czas dojazdu do kilku najbliższych punktów z uwzględnieniem korków, co pozwala na wybranie optymalnej lokalizacji – często nie tej najbliższej pod względem ilości kilometrów. Places API i funkcje Place Autocomplete i Place Details wykorzystasz do podpowiadania adresów, co znacznie ułatwia klientom znajdowanie dogodnych lokalizacji i szybsze uzupełnianie zapytań. Użycie tych funkcji skutkuje m.in. szybszą obsługą zamówień i mniejszą ilością błędnych adresów dostawy.
Dzięki Directions API możesz wskazać użytkownikowi, jak najszybciej i najprościej dotrzeć do Twojej lokalizacji bezpośrednio na Twojej stronie lub aplikacji, bez konieczności przechodzenia do innej witryny lub aplikacji nawigacyjnej. Przydatnym narzędziem jest też Street View API – użytkownik może podejrzeć, gdzie dokładnie się znajduje się Twoja placówka.
Twoja wizytówka
Obecnie niemal 70% użytkowników rozpoczyna zakupy od szukania informacji w Internecie. Wiele osób pierwszą styczność z Twoją firmą będzie miała za pośrednictwem wizytówki wyświetlanej w wynikach wyszukiwania i na mapach. Google My Business to bezpłatne narzędzie do zarządzania wizerunkiem firm w wyszukiwarce Google. Warto je właściwie wykorzystać i zrobić dobre pierwsze wrażenie.
O czym należy pamiętać, aby Twoja wizytówka dobrze się prezentowała i zachęciła odbiorcę do skorzystania właśnie z twoich usług?
- Przede wszystkim: zgłoś prawo do swojej firmy – dzięki temu będziesz mógł zweryfikować jej własność i uzyskasz możliwość edycji wizytówki.
- Wpisz dokładny adres i aktualne dane kontaktowe.
- Godziny otwarcia – jeżeli godziny różnią się w zależności od dni tygodnia, warto to uwzględnić na wizytówce. Poinformuj odbiorców także o zmienionych godzinach, np. podczas świąt, weekendów, niedziel handlowych itp. Po co to wszystko? Google szacuje realny czas dojazdu z lokalizacji klienta do Twojej lokalizacji i informuje klienta, że może on dotrzeć na miejsce po zamknięciu placówki, więc wpisywanie rzeczywistych godzin otwarcia jest bardzo ważne. Pozwala uniknąć rozczarowania klientów.
- Zdjęcie – wgraj dobrej jakości zdjęcie, które chcesz zaprezentować odbiorcom. Może to być logo Twojej firmy, zdjęcie placówki z zewnątrz, dzięki czemu klient łatwiej rozpozna miejsce.
- Aktualne oferty w wizytówce – masz możliwość dodawania swoich ogłoszeń. Warto wykorzystać tę opcję, aby informować odbiorców o aktualnych promocjach czy nowych produktach.
Dowiedz się więcej o Google Maps!
Źródła statystyk:
https://www.disruptiveadvertising.com/ppc/ecommerce/2018-ecommerce-statistics/
https://baymard.com/lists/cart-abandonment-rate