Prognozy produkcji energii dla rozproszonych źródeł fotowoltaicznych i wiatrowych
O projekcie
Dowiedz się, jak Globema opracowała niezawodne prognozy pogody dla 250 rozproszonych źródeł energii solarnej i wiatrowej, dzięki modelom hybrydowym, wykorzystującym sztuczną inteligencję/ uczenie maszynowe (AI/ML) i obliczenia analityczne wspomagając Tradeę w zmniejszeniu kosztów udziału firmy w rynku bilansującym.
Spis treści:
Branża: Energetyka
Kraj: Polska
Rozwiązanie / Usługa: 4RES
Kategoria: Prognozy produkcji energii z OZE
TRADEA Sp. z o.o. jest niezależną, koncesjonowaną spółką obrotu energią elektryczną, działającą na polskim i europejskim rynku energii. Działalność operacyjną Spółka rozpoczęła w 2010 roku.
Wyzwania
Handel energią pochodzącą z Odnawialnych Źródeł Energii (OZE) wiąże się z ryzykiem odchyleń produkcji rzeczywistej od prognozowanej i w konsekwencji ponoszeniem dodatkowych kosztów udziału w rynku bilansującym. Przy rosnącym wolumenie energii generowanej ze źródeł odnawialnych, wyzwaniem stało się podniesienie trafności prognoz i ograniczenie błędów w każdej godzinie doby.
Rozwiązanie
Rozpoczęcie współpracy – etap wstępny
Pod koniec 2019 roku Globema i Tradea nawiązały współpracę, aby wypracować optymalne metody prognozowania produkcji energii w farmach wiatrowych i słonecznych. W roku 2020 przeprowadziliśmy prace obejmujące:
- kompletowanie danych pomiarowych produkcji energii i korekty tych danych, np. pod kątem identyfikacji punktów pomiarowych (PPE) i wartości mocy zainstalowanych oraz danych technicznych urządzeń – po stronie Tradei,
- weryfikację tych danych pod kątem poprawności, kompletności i ewentualnych anomalii – po stronie Globemy,
- budowanie wstępnych modeli predykcyjnych i weryfikację ich dokładności – po stronie Globemy.
Formuła współpracy bazowała na spotkaniach, podczas których prezentowaliśmy klientowi wyniki badań i wspólnie decydowaliśmy o dalszym przebiegu prac. Po wypracowaniu satysfakcjonującego modelu predykcyjnego, rozpoczęliśmy półroczny etap testowy dostarczania i weryfikacji jakości prognoz.
Dalsza współpraca
Półroczny okres próbny zakończył się pozytywną weryfikacją zarówno samej usługi jak i poziomu błędów prognoz produkcji. Tradea dobrze oceniła wyniki naszej współpracy i zdecydowała się uruchomić usługi, bazujące na produkcie 4RES, od początku 2021 roku.
Doskonalenie prognoz
Globema prowadzi monitoring jakości usługi w cyklu miesięcznym. Błędy prognoz w danym miesiącu są porównywane z błędami w miesiącach poprzedzających oraz odpowiednim miesiącem roku poprzedniego. Sprawdzamy także możliwość zmniejszenia błędu przez douczenie modelu najnowszymi danymi pomiarowymi.
Jeśli taka próba, potwierdzona 3-miesięcznym okresem testowym, przynosi poprawę, jest aplikowana w modelu docelowym. Notowany błąd nMAE usługi, definiowany jako średni absolutny błąd bezwzględny normalizowany mocą maksymalną farmy, wynosi od 1,8% do 7,3%, zależnie od miesiąca (latem z powodu większych wartości nasłonecznienia i długości dnia słonecznego błędy są większe).
Co istotne, wartości te spadają do 0,9%-3,2%, jeśli rozpatrywać nie średni błąd pojedynczych farm, lecz błąd całej grupy rozliczeniowej (VPP). Można to wytłumaczyć wzajemnym kompensowaniem się błędów różnych instalacji w różnych lokalizacjach. Efekt ten potwierdza również słuszność podejścia obszarowego w przypadku dużej liczby rozproszonych instalacji OZE o małych mocach jednostkowych.
Niezawodność usług
Cały czas systematycznie pracujemy nad tym, aby nasz mechanizm dostarczania najbardziej aktualnych prognoz był niezawodny. Wspomniana wcześniej redundancja kanału dostawy (FTP i mail) zwiększa niezawodność w przypadku awarii jednego z nich. Wykonujemy także zapasowe prognozy z większym wyprzedzeniem na wypadek awarii samego serwisu prognoz pogody – wówczas w przypadku braku najnowszej prognozy pogody usługa nie zawodzi, choć wysyłana prognoza produkcji ma statystycznie nieco mniejszą precyzję.
Czy wiesz, że…
W ramach działalności Centrum Badawczo-Rozwojowego Globemy, prowadzimy także ciągłe badania doskonalenia jakości naszych prognoz, we współpracy z klientami i dostawcą prognoz pogody – Interdyscyplinarnym Centrum Modelowania Matematycznego i Komputerowego UW (ICM).
Ciekawym przykładem takiej współpracy jest zgłoszone przez Tradeę zagadnienie wpływu opadów śniegu i jego zalegania na panelach fotowoltaicznych na błąd prognozowania. Co prawda, wraz z ocieplaniem się klimatu, obfite opady śniegu, zwłaszcza na nizinach, odchodzą powoli do historii, jednak w sezonie 2020/21 miały one zauważalny wpływ na błędy prognozowania. Na bazie tych doświadczeń opracowaliśmy model pokrycia paneli śniegiem, który został przetestowany na najbardziej śnieżnym okresie w styczniu i lutym 2021, i jest gotowy do wdrożenia w najbliższym sezonie zimowym.
Efekty
Uruchomiona i systematycznie rozwijana usługa prognozowania i generowania godzinowych grafików produkcji energii pozwoliła naszemu klientowi zmniejszyć udział w rynku bilansującym, a tym samym ograniczyć ryzyko pojawiania się dodatkowych, często nieprzewidywalnych, kosztów tego udziału.
Elastyczność narzędzia pozwala dodatkowo w łatwy sposób i na bieżąco, uwzględniać zmiany w zainstalowanej mocy i przypisaniu jednostek wytwórczych do odpowiednich grup bilansowych, co oszczędza czas pracowników i gwarantuje poprawność rozliczeń.
Codzienne generowanie prognoz produkcji na dzień następny jest podwaliną naszego biznesu, gdyż przekłada się na finansowe efekty naszej gry rynkowej.
Wybraliśmy Globemę po projekcie pilotażowym, który toczył się w 2019 i 2020 roku, ponieważ przekonaliśmy się, że jakość tych prognoz opracowywanych profesjonalną metodą opartą na sztucznej inteligencji, znacząco przewyższa nasze wcześniejsze próby samodzielnego prognozowania.
Radosław Bartnicki
Analityk rynku energii elektrycznej, Tradea
Chcesz osiągnąć podobne rezultaty?
Przekonaj się, czy rozwiązanie sprawdzi się w Twojej firmie. Wypełnij formularz, a nasz konsultant skontaktuje się z Tobą w celu omówienia Twoich potrzeb i umówienia się na pokaz systemu.
22 848 73 13
sales@globema.pl
Poznaj inne historie klientów
Wsparcie zarządzania majątkiem sieciowym w Polenergii
Dowiedz się, jak ujednoliciliśmy standard zarządzania siecią u największego w Polsce dystrybutora energii elektrycznej i jak uporządkowaliśmy dane dla 30 obszarów z 11 tysiącami klientów.
EL.GIS / Smallworld | Zarządzanie Majątkiem Sieciowym | Energetyka
Stały rozwój systemu zarządzania majątkiem sieciowym w modelu Pay-As-You-Go
System SeZaM oparty na platformie GE Smallworld obsługuje ropociągi oraz sieć telekomunikacyjną i energetyczną w PERN.
GE Global Transmission Office/Smallworld | Zarządzanie Majątkiem Sieciowym | Ropa i gaz