[tekst zaktualizowany 13.09.2024]
Przy ogromnej konkurencji w sektorze handlowo-usługowym, poszukiwanie optymalnych lokalizacji nowych sklepów i punktów usługowych staje się ważnym elementem strategii biznesowej. W tym kontekście, wykorzystanie danych geoprzestrzennych odgrywa kluczową rolę, umożliwiając firmom dokładniejsze i bardziej precyzyjne podejście do procesu decyzyjnego.
We wcześniejszych artykułach przyjrzeliśmy się zagadnieniu wykorzystania danych geoprzestrzennych i narzędzia GIS GeoGrid w takich obszarach jak wsparcie wyliczania scoringu ubezpieczeniowego czy sprawne zarządzania wynajmem nieruchomości. Ale to nie koniec zastosowań danych geoprzestrzennych.
Rozwiązania GIS, takie jak GeoGrid, sprawdzą się również w wielu innych obszarach Jednym z nich jest lokalizacji pod nowe inwestycje – w przeanalizowaniu czy wybrane miejsce będzie potencjalnie dobrą lokalizacją dla nowego sklepu restauracji, kawiarni, siłowni czy na przykład stacji ładowania samochodów elektrycznych.
Jednym słowem analiza danych przestrzennych przyda się wszędzie tam, gdzie lokalizacja jest istotnym czynnikiem wpływającym na popularność i idącą za nią rentowność danego miejsca.
Oparcie się o wiedzę zdobytą dzięki dogłębnej analizie danych, podczas wyboru najlepszej lokalizacji nowej inwestycji, minimalizuje ryzyko niepowodzenia. Zwiększa też szanse na sukces przedsięwzięcia oraz dalszy rozwój biznesu.
Jak wybrać najlepszą lokalizację nowej inwestycji wykorzystując dane przestrzenne?
Analiza otoczenia
Poszukiwanie optymalnej lokalizacji nowych sklepów czy punktów usługowych wiąże się z badaniem okolicy pod kątem liczby już istniejących punktów handlowych i miejsc oferujących konkurencyjne usługi w pobliżu – – w jakiej odległości znajduje się najbliższa galeria handlowa, sklep spożywczy, siłownia i inne obiektyw sportowe, czy interesujący nas punkt usługowy?
Ważna jest też infrastruktura komunikacyjna – jak daleko jest do najbliższego przystanku tramwajowego, stacji kolejowej, czy jak łatwo jest dojechać i zaparkować samochodem lub rowerem. Do punktów dobrze skomunikowanych trafi więcej odbiorców – nawet jeśli mieszkają w większej odległości, a więc potencjalny zasięg oddziaływania takiej lokalizacji będzie większy.
Szczególnie w przypadku takich miejsc jak sklepy, kawiarnie czy restauracje ważne będą informacje o charakterze okolicy w jakiej rozpatrujemy otwarcie nowego punktu. Czy jest to centrum miasta, gdzie ruch zwykle jest większy? Czy w okolicy znajdują się budynki użyteczności publicznej (szpitale, urzędy, szkoły, etc.)? Czy jest to okolica chętnie odwiedzana przez turystów? A może znajdujemy się w dzielnicy biurowej, gdzie potencjalnymi odbiorcami usług będą pracownicy biur lub w bardziej oddalonych od centrum dzielnicach, gdzie klientela będzie składać się przede wszystkim z okolicznych mieszkańców? Czy przeważa zabudowa jedno czy wielorodzinna?
Z kolei na przykład poszukiwanie lokalizacji pod stacje ładowania samochodów elektrycznych będzie wymagało przeanalizowania szeregu innych czynników. Rozpoznania, czy w okolicy znajduje się infrastruktura techniczna umożliwiająca podłączenie ładowarek (m.in. odpowiednie złącza, stacje transformatorowe, itp.) lub konkurencyjne stacje ładowania. Jakie jest natężenie ruchu w danej lokalizacji i jaka jest liczba potencjalnych użytkowników ładowarek (biorąc pod uwagę liczbę zarejestrowanych w rejonie samochodów elektrycznych)?
Wszystkie opisane czynniki są ściśle powiązane z położeniem miejsca i jego relacją z otoczeniem. Wybierając lokalizację pod nową inwestycję, koniecznie trzeba je dobrze przeanalizować, aby wychwycić zachodzące pomiędzy nimi zależności.
Przedstawienie zebranych informacji na mapie i analiza w aplikacji GIS GeoGrid, zdecydowanie ułatwia i przyspiesza ten proces.
Analiza czynników demograficznych i ekonomicznych
Informacje o tym, jaka jest liczba mieszkańców i średnie zaludnienie oraz jaka jest struktura demograficzna, w tym struktura wiekowa (przewaga osób starszych, czy osób młodych i dzieci?), wykształcenie, średnie zarobki czy przeciętna liczba osób na gospodarstwo domowe to kolejna grupa czynników, które warto przeanalizować oceniając potencjał nowej lokalizacji sklepu czy punktu usługowego – restauracji, kwiaciarni, siłowni itp.
To dane, których nie wyczytamy bezpośrednio z mapy, ale możemy je zaimportować z własnej lub zewnętrznych, ogólnodostępnych baz danych do systemu GIS GeoGrid, gdzie zostaną zwizualizowane w kontekście miejsca. Przedstawienie każdego z czynników na oddzielnej warstwie i możliwość swobodnego przełączania warstw pozwoli łatwo zauważyć zależności pomiędzy poszczególnymi czynnikami w wybranej lokalizacji.
Korzystając z informacji o trendach, można też przeanalizować, jak może zmienić się potencjał miejsca na przestrzeni lat.
Zbieranie danych w terenie
Dane już znajdujące się na mapach oraz pobrane z zewnętrznych baz danych można jeszcze uzupełniać o kolejne informacje – ważne z punktu widzenia danej firmy – których jednak nie znajdziemy w ogólnodostępnych źródłach. Do systemu GIS GeoGrid można wprowadzić je od razu w terenie, dzięki temu, że aplikacja jest wyposażona w wersję mobilną na tablety i telefony.
Ręcznie wprowadzone informacje zostaną od razu przekazane do głównego systemu i zaktualizowane. W ten sposób zyskujemy pewność, że wszelkie dalsze analizy będę wykonywane z wykorzystaniem najnowszych danych.
Jak wykorzystać dane do oceny rentowność już istniejących sklepów i punktów usługowych?
Niezwykle istotnym elementem zarządzania siecią sklepów czy punktów usługowych jest ocena rentowności już istniejących punktów. Tutaj również pomoże wykorzystanie danych geoprzestrzennych. Stosując rozwiązania GIS takie, jak GeoGrid, przedsiębiorcy mogą obserwować wyniki finansowe poszczególnych sklepów czy punktów i analizować je w kontekście lokalizacji – identyfikować trendy konsumenckie i zmian w otoczeniu biznesowym i szybko reagować na zmieniające się warunki rynkowe.
Analiza danych geoprzestrzennych z pomocą systemów GIS może pomóc również w określeniu, jakie czynniki wpływają na sukces najbardziej dochodowych lokalizacji i posłużenie się nimi przy poszukiwaniu nowych miejsc pod kolejne inwestycje.
Podoba Ci się ten artykuł? Chcesz dostawać świeże newsy prosto na Twoją skrzynkę?
Dołącz do newslettera Globemy
i bądź zawsze na bieżąco!
Jakie korzyści daje system GIS GeoGrid w kontekście poszukiwaniu lokalizacji pod nowe inwestycje?
System GeoGrid pozwala łatwo analizować dane o wybranej lokalizacji dzięki przedstawieniu informacji na przejrzystych mapach. Uporządkowanie informacji na warstwach pozwala szybko dostrzec zależności pomiędzy rożnymi czynnikami, a integracja z zewnętrznymi serwisami mapowymi i platformą do pracy z danymi FME, pozwala tworzyć zaawansowane analizy danych z udziałem wielu zestawów danych.
Analizy te są źródłem pogłębionej wiedzy na temat potencjalnych lokalizacji, dzięki której inwestorzy mogą podejmować lepsze decyzje co do rozwoju swojej działalności. W tej części artykułu przyjrzymy się bliżej jego możliwościom.
Praca z obiektami na mapie
System GeoGrid umożliwia wprowadzanie i modyfikowanie informacji na mapie tak, aby były dostosowane do indywidualnych wymagań i specyfiki tworzonej analizy. Pozwala między innymi na:
- Samodzielne, ręczne wyznaczania obszarów analizy poprzez rysowanie strefy poligonu, a także modyfikowanie go, poprzez ręczne przeciąganie jego granic. Zmiana zasięgu poligonu skutkuje ponownym przeliczeniem danych zawartych na danym obszarze.
- Automatyczne wyznaczanie obszaru odziaływania (izochron) – czyli obszarów reprezentujących zasięg, do którego można dotrzeć w określonym czasie pieszo lub samochodem. Można w nim również wyznaczyć części wspólne pomiędzy izochronami.
- Obliczanie zawartości wyznaczonych izochron lub poligonów na podstawie danych przechowywanych w systemie.
- Rysowanie obiektów na mapie oraz edytowania atrybutów budynków i innych obiektów oraz dodawanie informacji oraz zdjęć.
Wykorzystanie wielu źródeł danych
GeoGrid daje dużą elastyczność, jeśli chodzi o zakres danych, z którymi można pracować. Pozwala na wyświetlanie i integrację danych geoprzestrzennych własnych oraz zakupionych i pozyskanych z zewnątrz (takich jak np. Geoportal).
Dane już znajdujące się na mapach oraz pobrane z zewnętrznych baz danych można jeszcze uzupełniać o kolejne informacje – ważne z punktu widzenia danej firmy – których jednak nie znajdziemy w ogólnodostępnych źródłach. Do systemu GIS GeoGrid można wprowadzić je od razu w terenie, dzięki temu, że aplikacja jest wyposażona w wersję mobilną na tablety i telefony. Ręcznie wprowadzone informacje zostaną od razu przekazane do głównego systemu i zaktualizowane. W ten sposób zyskujemy pewność, że wszelkie dalsze analizy będę wykonywane z wykorzystaniem najnowszych danych.
System GeoGrid daje możliwość łatwego generowania raportów i eksportu danych do formatów XLS/CSV, a także drukowania map do formatu PDF, dlatego informacje uzyskane z pomocą GeoGrida, można wygodnie przekazywać i prezentować, na przykład przyszłym inwestorom.
Jakie korzyści daje analiza lokalizacji w systemie GIS GeoGrid?
System GeoGrid pozwala łatwo analizować dane o wybranej lokalizacji dzięki przedstawieniu informacji na przejrzystych mapach. Uporządkowanie informacji na warstwach pozwala szybko dostrzec zależności pomiędzy rożnymi czynnikami, a integracja z zewnętrznymi serwisami mapowymi i platformą do pracy z danymi FME, pozwala tworzyć zaawansowane analizy danych z udziałem wielu zestawów danych.
Analizy te są źródłem pogłębionej wiedzy na temat potencjalnych lokalizacji, dzięki której inwestorzy mogą podejmować lepsze decyzje co do rozwoju swojej działalności. W tej części artykułu przyjrzymy się bliżej jego możliwościom.
Łatwość oceny potencjału danego punktu – łatwa w obsłudze aplikacja, ze wszystkimi kluczowymi danymi i parametrami pokazanymi na mapie sprawia, że oszacowanie potencjału lokalizacji staje się znacznie łatwiejsze, a szacunki bardziej pewne.
Minimalizację ryzyka dla przedsiębiorców – firma może precyzyjnie ocenić potencjał nowej lokalizacji na podstawie zaawansowanej analizy dostępnych danych.
Podniesienie satysfakcji klientów – lepiej dopasowane lokalizacje nowych sklepów i punktów usługowych wpłyną na większą satysfakcję klientów z usług firmy, np. sieci sklepów, co przełoży się na większe zyski i rozwój biznesu.
Większe zyski – precyzyjne oszacowanie możliwości lokalizacji sklepów i punktów usługowych pozwala z większym prawdopodobieństwem wybrać te, które mają największe szanse na zyski i najwyższy zwrot z inwestycji. Przedsiębiorcy mogą inwestować mając za bazę szczegółową analizę danych, zamiast domysłów.
Wykorzystanie danych geoprzestrzennych oraz systemów GIS otwiera przed przedsiębiorcami ogromne możliwości w zakresie identyfikacji optymalnych lokalizacji dla sklepów, czy innych punktów usługowych, jak siłownie, punkty ładowania samochodów elektrycznych, etc.
Poprzez analizę danych geograficznych, możliwe jest dokładne zrozumienie otoczenia biznesowego oraz szybka reakcja na zmieniające się warunki rynkowe, co przekłada się na wzrost rentowności i konkurencyjność przedsiębiorstwa. Umiejętne wykorzystanie technologii GIS może się okazać kluczowe dla powodzenia przedsiębiorstwa.
Chcesz wiedzieć więcej o wykorzystaniu danych geoprzestrzennych w Twoim biznesie?
Zainteresował Cię ten artykuł? Chcesz dowiedzieć się więcej na temat wykorzystania danych geoprzestrzennych w rozwoju biznesu i rozwiązaniu GIS GeoGrid? Skontaktuj się z nami, chętnie opowiemy więcej.
To też może Cię zainteresować
Większe możliwości w zakresie pomiarów, łatwiejsze dzielenie się informacjami, większe bezpieczeństwo danych – poznaj GIS GeoGrid 1.5
Trendy w branży geoprzestrzennej 2024 – poznaj najważniejsze, dowiedz się, których absolutnie nie możesz przegapić
E-Usługi, raporty i miejscowe plany zagospodarowania przestrzennego