Przeczytaj, jak wiodący dostawca energii cieplnej w jednym z dużych polskich miast, ENEA Ciepło, obniżył koszty utrzymania sieci dzięki wdrożeniu EC.GIS – rozwiązania GIS dla przedsiębiorstw ciepłowniczych.
Systemy GIS (Geographical Information System) to systemy działające na danych przestrzennych (mogą to być np. dane o lokalizacji, trasie czy obszarze). Nie tylko zbierają one takie dane, ale też pozwalają przeprowadzać na nich różnego rodzaju działania: sprawdzenie czy punkt należy do obszaru, wyznaczanie tras między lokalizacjami itp.
Przedsiębiorstwa ciepłownicze posiadają rozbudowaną infrastrukturę rozproszoną w terenie, np. odcinki sieci, węzły, armaturę, rejony. Gromadzą więc też ogromne ilości informacji z komponentem przestrzennym. Żeby można było z nich korzystać, powinny być one zebrane w jednym miejscu i usystematyzowane. Tutaj z pomocą przychodzi system GIS – to właśnie on odpowiada za uporządkowanie danych o elementach infrastruktury sieciowej. Pozwala na wygodne wyszukiwanie, wyświetlanie, edytowanie czy dodawanie obiektów w danej lokalizacji, a dzięki temu monitorowanie oraz zarządzanie różnego rodzaju procesami na sieci.
W 2002 przedsiębiorstwo ciepłownicze ENEA Ciepło (wcześniej MPEC Białystok), podjęło decyzję o wdrożeniu nowoczesnego systemu GIS dla branży ciepłowniczej, który pomógłby podnieść jakość i szybkość dostępu do informacji o sieci ciepłowniczej. System miałby ułatwić prowadzenie analiz sieciowych oraz dobieranie parametrów grzewczych i obsługę awarii, a w konsekwencji:
- usprawnić bieżącą obsługę procesów w ramach organizacji,
- obniżyć koszty utrzymania sieci,
- podnieść jakość usług dostarczanych klientom.
ENEA Ciepło (MPEC Białystok) zwróciła się o wsparcie Globemy.
Aby sprostać wymaganiom postawionym przez klienta, zaproponowaliśmy wdrożenie autorskiego systemu GIS dla przedsiębiorstw ciepłowniczych – EC.GIS wraz powiązanymi autorskimi aplikacjami Globemy. EC.GIS powstał na platformie jednego z wiodących rozwiązań na rynku zarządzania majątkiem sieciowym – Smallworld GIS firmy GE.
Pierwsze wdrożenie miało miejsce w 2003 roku. Stopniowo nasza współpraca zaczęła się rozwijać i zaczęliśmy wdrażać kolejne moduły do funkcjonującego systemu. Pomysłów na nowe funkcjonalności dostarczali sami użytkownicy, a my, przeprowadzając szkolenia, daliśmy klientowi możliwość ich dalszego samodzielnego rozwoju. Nasza wieloletnia współpraca nadal trwa, a rozwiązania wdrożone w ENEI są wciąż rozwijane.
Zapoznaj się z historią naszej współpracy z ENEĄ Ciepło i dowiedz się więcej między innymi o tym:
- Jakie największe wyzwania stały przed Globemą w trakcie realizacji projektu?
- Jak zbudowany jest system wdrożony u klienta?
- O jakie funkcjonalności system został rozszerzony w kolejnych latach?
- W jakich obszarach implementacja usprawniła pracę ENEI?
- Jakie korzyści przyniosło ENEI wdrożenie EC.GIS?